Omgaan met (jouw) weerstand

Heb jij ook wel eens van die momenten dat wanneer je terugkijkt op een lastige situatie in contact met die ander, dat je eigenlijk anders had willen reageren? Of dat je overrompeld bent door de uitgesproken weerstand of tirade die je over je heen krijgt van een client die altijd tegenwerkt? Word je weleens moe van weerstand-achtig gedrag?

  • Wil je graag de ander aan het denken / werken zetten i.p.v. zelf heel hard te werken met weinig resultaat?
  • Wil je meer voldoening en resultaat ervaren in je werk en energie overhouden aan het einde van de dag?
  • Wil je mensen helpen daadwerkelijk ten positieve te veranderen?

Veel coachende professionals die deze methode niet kennen doen dingen die averechts kunnen werken op de motivatie van hun cliënten en de weerstand wordt juist verhoogd. Dit laatste bij jezelf en bij je client. Dit is erg jammer want het kost jou veel energie en frustratie en de kans op verandering wordt kleiner… Het kan echt anders en in deze training leer je hoe!

In de training ‘’Omgaan met (jouw) weerstand’’, leer je o.a. de herkomst van jouw weerstand en jouw persoonlijke pijnpunten/triggers in contact met jezelf anderen te herkennen. Ook vergroot je jouw vaardigheden t.a.v. (zelf)compassie en hoe jij jezelf en anderen hierin gunt en kan leren om hier op een andere wijze mee om te gaan. Het lukt je om (aloude) reactiepatronen te doorbreken en het gewenste resultaat van jouw nieuwe ‘’effectieve’’ reactie kunt bereiken! Met andere woorden: ‘’je wordt de baas over je eigen emoties en bereikt hiermee in communicatie de balans die je zou willen’’.

Omgaan met weerstand vraagt om zelfkennis, inventiviteit, humor en een goed doordachte maar compassievolle aanpak. Het zijn de ingrediënten die bij weerstand om de hoek komen kijken en die in training als een rode draad door het programma lopen. Je wordt gespiegeld met je eigen gedrag, de reacties die door dat gedrag worden opgeroepen en hoe je dit kunt beïnvloeden.

Na het volgen van deze training is er voor jou definitief iets veranderd! Je zal anders naar dagelijkse situaties en momenten in contact met andere mensen kijken. Je voelt je sterker en mentaal weerbaar! Daarnaast merk je al snel dat het werken met mensen met weerstand jou makkelijker afgaat. Je kan de juiste tools en technieken inzetten om weerstand bij degene tegenover af te laten nemen en intrinsieke motivatie te creëren.

Deze training is ontstaan en wordt verzorgd in co-creatie met Bureau Smaragd.

In deze training komen o.a. de volgende onderdelen aan bod:

  • Verschil directe en indirecte weerstand
  • Oorzaken en triggers van weerstand bij de ander en bij jou zelf
  • Kennis over het menselijk brein en weerstand
  • Bewustwording over jouw eigen mentale processen
  • Je eigen grens te herkennen en waarom en hoe je deze op effectieve wijze bewaakt
  • Compassie voor jezelf en de client
  • Pijnpunten en overtuigingen
  • Positieve en negatieve denkmomenten in kaart brengen
  • Kennis over Transactionele analyse
  • Effectieve en ineffectieve gedachten
  • RET (het ABC model)
  • Gesprekstechnieken in het omgaan met weerstand

Na het volgen van deze training kun je en heb je (kennis en vaardigheden):

  • Kennis van hoe weerstand werkt in de hersenen
  • Kennis over waar jouw persoonlijke triggers en pijnpunten zijn m.b.t. weerstand
  • Vaardigheden om snel je eigen weerstand te signaleren en een effectieve en werkende reactie in te zetten
  • Controle over je eigen emoties in verschillende lastige situaties
  • Op (voor jou) wenselijke wijze voor jezelf opkomen
  • Oude gedragspatronen en zienswijzen beïnvloeden door het inzetten van verschillende tools en methodieken
  • Kennis over en vaardigheden om- de Transactionele Analyse in te zetten voor jezelf en in het werken met cliënten
  • Vergroten van een heldere en harmonische samenwerking met andere professionals
  • Regie over je reacties waardoor je met een groter zelfvertrouwen situaties instapt
  • De zelfregie van de client op de emoties vergroten
  • Het lukt beter om klanten te begeleiden die weerstand ervaren, klanten voelen zich beter gehoord en serieus genomen
  • Intrinsieke motivatie creëren bij een client
  • Jij ervaart meer rust in lastige gesprekken en kunt op- een gecontroleerde en gepaste wijze voor jezelf opkomen
  • Er is meer kennis over eigenreacties op weerstand van anderen en de invloed hiervan op hedendaags werk
  • Cliënten voelen zich erkend, gehoord en ervaren meer bondgenootschap in de samenwerking met jou als professional
  • De invloed van non-verbale communicatie
  • Plan van aanpak in het doorbreken van oude zienswijzen en reactiepatronen.


Centraal bij de trainingen van Groeimee staat het ervarend leren. Compacte theorie verweven met ervaringsgerichte oefeningen.
Na afloop heb je je kennis en je repertoire aan vaardigheden uitgebreid. Experimenteren, leren en reflecteren in een sfeer van vertrouwen en plezier!

Trainingsniveau:
Niveau van de training: HBO niveau
Aanvangsniveau: HBO werk- en denkniveau.
Wanneer je toch graag deze training zou willen volgen, maar niet aan dit niveau voldoet, neem dan contact met ons op.

Deze training wordt aangeboden door: 

Over de trainer

Manon van de Ven

Manon van de Ven heeft veel ervaring als jeugdzorgwerker, zowel in het vrijwillige kader, als bij Veilig Thuis, Jeugdreclassering en Jeugdbescherming. Zij geeft trainingen aan…

Lees meer »

Aankomende trainingen

02 oktober 2023 ...
€679 33,5
Beroep
Beschermjassen

Terwijl je in dialoog bent met de ander is het makkelijk om zwart wit te denken. Beschermjassen inspireert…

bekijk deze training
02 oktober 2023 ...
€170 6,5
Jeugd
De geit en zijn vriendjes

Hoe communiceer jij als professional gemakkelijker met kinderen, een gezin, ouders of systeem? In antwoord op deze vraag…

bekijk deze training